Toegevoegde waarde creëren in slechts 3 stappen
Of komt er meer bij kijken?
Daar waar klantervaring en beleving voor de Retail onmisbaar is om te overleven, is voor de groothandel de “toegevoegde waarde” het toverwoord. Als we het 1-2-3 stappenplan van de Rabobank kwartaalmonitor aanhouden kunnen we toevoegde waarde op de volgende manier creëren:
- Bied kennis
- Help klanten en leveranciers om de kosten te verlagen en de opbrengsten te verhogen
- Ontzorg klanten en leveranciers
Laat dit minstens 2 uur drogen, nog even gladschuren en klaar is kees. Eenvoudig toch? Of is het toch niet zo makkelijk? Voor veel bedrijven komt er wel meer bij kijken.
Zeker als de focus de laatste jaren puur op het dozenschuiven lag. Al ben je meester in het dozenschuiven dan ga je het nog steeds niet redden. Zitten de drie punten van de Rabobank kwartaalmonitor niet in je genen dan heb je nog een aardige klus voor de boeg.
Als dozenschuiver ga je het niet redden
Waarom niet? Omdat de focus bij de traditionele dozenschuiver ligt op het verhogen van de marge in plaats van het toevoegen van waarde. De marge verhogen houd je best een poosje vol, totdat je klant je te duur vindt voor het bezorgen van slechts een paar schroeven. Want voor een paar euro minder vinden ze het op het internet bij een ander. Je besluit de prijs omlaag te doen, houdt je marge vast en zet daarmee de leverancier onder druk. Dit doe je nog een paar keer totdat ook je leverancier zijn bodem heeft bereikt en niemand meer marge overhoudt. Dat kan niet de bedoeling zijn toch?
Dé oplossing om te overleven
Wees relevant voor klant en leverancier. Want zeker als groothandel in de bouw met een breed scala aan producten is het van belang om de drie punten van Rabobank te hanteren. Hoe doe je dat? In TOOLZ #7 staat het thema ‘Service’ centraal en laten we je zien hoe wijzelf, klanten en leveranciers met onze toevoegde waarde creëren.
Dit staat je te wachten in TOOLZ #7
Je gaat een dag mee op pad met onze service bus en Wim Schuurmans vertelt dat professionals ook ‘gewoon mensen’ zijn en dus ook beleving en betekenis willen. We hebben een infographic met kant-en-klare tips, Kroon vertelt hoe zij wereldwijd in de scheepsbouw exporteren en hebben we een ontzettend gaaf project genaamd SUPERLOCAL, waarbij meerdere partijen nauw samenwerken om circulaire woningen te maken uit gesloopte flats. Interessant hè?
En dat is nog niet alles, maar dat lees je in de TOOLZ. Ontvang je de TOOLZ nog niet? Vraag ‘m dan snel aan!
|
Rene Kars - CEO DESTIL |
Ook interessant om te lezen
Het projectbureau van Toen & Nu > De Vestiging Toen & Nu > Internationalisering > Efficiënter werken met afdeling Raam, Deur en Interieur > Het PKVW Keurmerk > De DESTIL Scan App > DESTIL Bouwvrouw > Het ritje van toen naar nu > Interieurbouw bij DESTIL > Ambacht verleden tijd? > De digitale bouwcontainer > Toen en Nu in het magazijn > Letterlijk een kijkje in de keuken > People planet, p... > Waarom loyale klanten belangrijk voor ons zijn en hoe we ze belonen > Samen delen, samen winnen > Langer thuis wonen met DESTIL Homecare > Onze core business is logistiek > Is productiviteit binnen een bedrijf vanzelfsprekend? >TOOLZ 6 - Hoe sterk is jouw (merk)naam? > Rondje DESTIL > What's in a name? > Amarant bij Tilburg - Zuid > Jordens Peters maakt meters > DESTIL heeft een nieuwe visuele identiteit > TOOL 7 - Service > Op pad met keurmeester Paul > TOOLZ 8 samenwerken > Een opMERKelijke terugblik op 2019! > COVID-19 - Dit zijn de maatregelen die DESTIL neemt > Een sprong in het diepe met Timmerman Gert-Jan > Accountmanager van toen en nu > Een dag met onze fietskoerier