Het ritje van toen naar nu
Met het Shell Stratenboek onder de arm en muziek via de cassette reisden we van timmerwerkplaats naar bouwplaats om klanten hun spullen te bezorgen. Het principe is nog steeds hetzelfde, we leveren klanten hun spullen, maar de wetten, regels en hulpmiddelen eromheen zijn wel iets veranderd.
Onze DESTIL vrachtwagenchauffeurs John en Walter werpen een blik terug naar en op het vrachtvervoer van toen & nu.
Toen
Tanken bij ons eigen privé tankstation
In mijn eerste jaren bij DESTIL bepaalde ik zelf mijn route. ’s Ochtends legde ik mijn bonnen op een rij en plande een logische volgorde. Eenmaal vertrokken ging het cassettebandje aan en kende ik de weg als mijn broekzak, zo niet dan was er het Shell Stratenboek. Een nieuwe locatie? Dan moest ik even bellen bij het pompstation langs de weg voor de precieze locatie. Waar ik eigenlijk niet eens hoefde te komen, want tanken deden we bij DESTIL zelf. ’s Ochtends voor vertrek stonden we met zijn allen in de vrachtwagenpolonaise wachtend totdat een collega de vrachtwagen volgoot.
Een verschil is het wel nu we een tankpas, tachograaf, stuurbekrachtiging, navigatie, Google Maps en mobiel hebben. Eerlijk is eerlijk, deze spullen maken het een stuk makkelijker en de dagen korter. Maar in de pauze ga ik terug in de tijd, mobiel uit, radio aan en in stilte eet ik mijn boterham op.
Nu
Puzzelen om de rijtijdenwet heen
Met de MAN vrachtwagen inclusief een laadbak van acht meter lang, ben ik al voor 05:15 uur vertrokken. Ik moet voor de file de Moerdijkbrug over zijn richting mijn regio rondom Rotterdam. De route is ’s avonds al bepaald en ook de vracht is volgens die route geladen. Maar die planning wil nog wel eens afwijken door files, wegonderbrekingen, milieuzones en de rijtijdenwet van tegenwoordig. Na 4,5 uur moet je pauze nemen volgens de rijtijdenwet en dat valt niet mee met de files, stoplichten, laden en lossen en andere calamiteiten die daar geen rekening mee houden. Dus dan moet je even puzzelen.
Als vrachtwagenchauffeur zit je veel, maar leveren en sjouwen doen we zelf. Gelukkig vaak met wat hulp. Wanneer onze blauwe wagen eenmaal is gespot dan belt de klant en komen de hulptroepen al aangelopen.
Alleen en toch samen
We komen overal van kozijnfabriek tot aan gevangenis, van vestiging tot aan leverancier. Als chauffeurs onder elkaar helpen we met spoedjes en ritjes als dat beter uitkomt. We hebben nauw contact met de mensen van het kantoor, de klant, de vestiging en leverancier. In principe doen we het werk alleen, maar toch ook samen.
Meer TOOLZ?
Dit is een artikel uit TOOLZ, het magazine van DESTIL. Wil je TOOLZ twee keer per jaar (gratis) ontvangen, meld je dan hier aan.
|
Walter en John - vrachtwagenchauffeurs |
Ook interessant om te lezen
Het projectbureau van Toen & Nu > De Vestiging Toen & Nu > Internationalisering > Efficiënter werken met afdeling Raam, Deur en Interieur > Het PKVW Keurmerk > De DESTIL Scan App > DESTIL Bouwvrouw > Het ritje van toen naar nu > Interieurbouw bij DESTIL > Ambacht verleden tijd? > De digitale bouwcontainer > Toen en Nu in het magazijn > Letterlijk een kijkje in de keuken > People planet, p... > Waarom loyale klanten belangrijk voor ons zijn en hoe we ze belonen > Samen delen, samen winnen > Langer thuis wonen met DESTIL Homecare > Onze core business is logistiek > Is productiviteit binnen een bedrijf vanzelfsprekend? >TOOLZ 6 - Hoe sterk is jouw (merk)naam? > Rondje DESTIL > What's in a name? > Amarant bij Tilburg - Zuid > Jordens Peters maakt meters > DESTIL heeft een nieuwe visuele identiteit > TOOL 7 - Service > Op pad met keurmeester Paul > TOOLZ 8 samenwerken > Een opMERKelijke terugblik op 2019! > COVID-19 - Dit zijn de maatregelen die DESTIL neemt > Een sprong in het diepe met Timmerman Gert-Jan > Accountmanager van toen en nu > Een dag met onze fietskoerier